Gdzie opublikować artykuł sponsorowany: w gazecie czy na portalu internetowym?

Data wpisu: 20.05.2019

Podobny dylemat ma wielu przedsiębiorców, którzy rozważają zainwestowanie w to bardzo popularne i skuteczne narzędzie promocji. Artykuł sponsorowany może znacznie zwiększyć rozpoznawalność marki, a także mieć bezpośredni wpływ na poprawienie wyników sprzedaży produktu czy usługi. Po pierwsze jednak musi być napisany „z sensem” i zawierać atrakcyjną dla czytelników treść, a po drugie – należy znaleźć dla niego optymalne miejsce publikacji. Na co się zdecydować: papierową gazetę czy może portal internetowy? Wymieniamy zalety i wady obu tych opcji.

Artykuł sponsorowany w gazecie: kiedy warto?

Na ten krok powinni się zdecydować przedsiębiorcy, którzy kierują swoją ofertę przede wszystkim do klientów z rynku lokalnego lub też celują w grupę docelową, która ceni sobie tradycyjne nośniki informacji. Dobrym przykładem będzie tutaj chociażby nowy sklep z eleganckim obuwiem w danym mieście – warto wówczas opublikować artykuł sponsorowany w lokalnej gazecie, by w ten sposób dotrzeć do jak największego grona osób mieszkających w konkretnej lokalizacji.

Oczywiście artykuły sponsorowane publikuje się również w tytułach ogólnopolskich. Tutaj jednak trzeba się liczyć z dużym ryzykiem, że czytelnicy w ogóle na niego nie trafią w natłoku innych treści. Problemem jest również cena publikacji oraz sukcesywnie malejący zasięg papierowych wydawnictw.

Zalety:

  • Prestiż
  • Możliwość dotarcia do osób, które nie korzystają z Internetu lub nie ufają znalezionym w nim treściom
  • Fajny sposób na promocję lokalną

Wady:

  • Cena publikacji (zwłaszcza w tytułach ogólnopolskich)
  • Ograniczony zasięg
  • Mocno ograniczony czas trwania promocji (właściwie tylko 1 dzień, chyba że zdecydujemy się na serię artykułów)

Artykuł sponsorowany na portalu internetowym: duży zasięg, ale niekoniecznie precyzyjny

Zdecydowana większość portali internetowych publikuje treści sponsorowane, ponieważ z tego żyją wydawcy. Nie ma więc żadnego problemu, aby wykupić miejsce nawet na portalu ogólnopolskim – oczywiście za odpowiednią cenę. Ogromny wybór portali o różnej tematyce pozwala również dość łatwo znaleźć miejsca publikacji, które potencjalnie najlepiej trafiają w oczekiwania odbiorców marki.

Decydując się na publikację artykułu sponsorowanego na portalu internetowym trzeba jednak zdawać sobie sprawę z kilku kwestii. Po pierwsze: „do Internetu” piszemy nieco inaczej, prościej, bez przygniatania czytelnika nawałem treści. Po drugie: wydawcy poważnych portali internetowych mocno ograniczają swoich klientów w zakresie „upychania” treści stricte komercyjnych. Oznacza to, że artykuł powinien być w miarę obiektywny i merytoryczny, co nie jest wcale takie proste i z reguły wymaga skorzystania z pomocy zawodowego copywritera.

Zalety:

  • Bardzo duży zasięg
  • Promocja nie jest ograniczona czasowo (zwykle artykuł pozostaje w zasobach portalu na stałe)
  • Atrakcyjna cena, zwłaszcza w przypadku mniejszych, specjalistycznych portali

Wady:

  • Napisanie artykułu sponsorowanego, który zostanie zaakceptowany przez wydawcę, nie jest takie proste, a skorzystanie z usługi zawodowca podnosi koszt kampanii

Jeśli nie masz przekonania do tego, czy artykuł sponsorowany rzeczywiście przyniesie Twojej marce jakieś korzyści, zalecamy „przetestowanie” go właśnie na portalu internetowym. Ryzyko finansowe jest znacznie mniejsze, a ponadto publikacje online dają o wiele więcej możliwości w zakresie przeanalizowania rzeczywistej efektywności kampanii.

Autor wpisu: Soluma Press, Michał Sawicki

Wszystkie działy