Ile kosztuje publikacja artykułu sponsorowanego na portalu tematycznym?

Data wpisu: 15.01.2019

Tytułowe pytanie z reguły jest jednym z pierwszych, jakie zadają osoby zainteresowane działaniami z zakresu content marketingu. Coraz więcej firm ma świadomość, że artykuły sponsorowane to świetne narzędzie promocji marki – zwłaszcza w relacji ceny do spodziewanych efektów. Koszt publikacji artykułu sponsorowanego zależy od wielu kryteriów, z których zamawiający często nie zdają sobie sprawy. Wymieniamy je zatem w naszym poradniku.

Koszt wyszukania mediów

Od razu rozróżnijmy dwie kwestie:

  • Gdy zamawiający zleca publikację na portalu należącym do wykonawcy (np. agencji reklamowej wydającej własne portale)
  • Gdy publikacja ma się pojawić na portalu zewnętrznym (należącym do innego wydawcy)

Z tą drugą sytuacją najczęściej mamy do czynienia w momencie, gdy zamawiający zleca kompleksowe działania content marketingowe agencji i to po jej stronie leży obowiązek wyszukania miejsc publikacji. Jeśli agencja nie ma własnych portali (lub klient woli inne media), to oczywiste jest, że do ceny usługi trzeba doliczyć koszt wyszukania portali. Wbrew pozorom nie jest to takie proste, ponieważ należy uwzględnić budżet zamawiającego i wyodrębnić portale odwiedzane przez grupę docelową klienta. To zajmuje sporo czasu, a ten oczywiście kosztuje.

Koszt samej publikacji

Nie będziemy tutaj rzucać konkretnymi kwotami, ponieważ wachlarz cenowy jest bardzo szeroki. Można opublikować artykuł sponsorowany za kilkanaście złotych, ale równie dobrze za kilka tysięcy złotych. Wszystko zależy od marki portalu, a więc i jego zasięgu. Znacznie droższe są powszechnie znane portale ogólnopolskie.

Nie oznacza to jednak, że publikacja artykułu na takim portalu zawsze przyniesie oczekiwane efekty – nierzadko rozsądniej jest podzielić budżet na kilka mniejszych portali, by w ten sposób zwiększyć prawdopodobieństwo, że z treścią zapozna się jak najwięcej osób z grupy docelowej.

Artykuł sponsorowany można także opublikować zupełnie za darmo. Tutaj jednak pamiętajmy, że wydawca będzie mieć duży wpływ na treść artykułu, a także mocno ograniczy pole do promowania marki (zwykle albo w ogóle nie można umieszczać linków sponsorowanych w treści, albo można to zrobić tylko w podpisie).

Monitorowanie publikacji

Nie wszystkie agencje pobierają opłatę za monitorowanie publikacji, jednak nie jest też ona czymś niezwykłym. Warto natomiast wyjaśnić, na czym owo monitorowanie w ogóle polega. Chodzi tutaj o kontakt z wydawcą. W momencie, gdy agencja otrzymuje informację o tym, że artykuł został opublikowany, następuje sprawdzenie, czy aby na pewno jego treść nie została zmieniona i odpowiada ustaleniom z klientem. Następnie zamawiający otrzymuje link do opublikowanego artykułu – sam nie musi się więc zajmować śledzeniem wybranego portalu.

Monitorowanie to jednak także reagowanie na ewentualne uwagi po stronie wydawcy. Jeśli właściciel portalu zwróci artykuł, bo np. nie spełnia on kryteriów publikacji, to wszelkie nieścisłości musi wyjaśnić z nim właśnie agencja. Stąd wspomniana opłata, która składa się na sumaryczny koszt publikacji artykułu sponsorowanego.

Chcąc zlecić publikację artykułu agencji pamiętaj więc, że zaproponowana stawka to nie tylko cena wydawcy, ale także inne elementy, które wchodzą w skład kompleksowej usługi.

Autor wpisu: Soluma Press, Michał Sawicki

Wszystkie działy