Data wpisu: 17.04.2020

Na czym zarabia portal internetowy? Najlepsze źródła dochodów wydawcy

Portal internetowy może służyć kilku celom, spośród których zdecydowanie najważniejszy i najbardziej pożądany przez wydawców jest dochód. Dobrze zaprojektowany, regularnie aktualizowany o nowe treści portal może przynieść niezłe pieniądze, które spływają na konto wydawcy dość regularnie, a okazjonalnie są to naprawdę spore kwoty. Posłużmy się jednak konkretami i sprawdźmy, na czym właściwie zarabia portal internetowy. Oto najlepsze źródła dochodu, z których możesz czerpać.

Reklamy

Jest to zdecydowanie najpopularniejsza forma – jak to się brzydko mówi – „monetyzacji ruchu”. Reklamy, zwykle graficzne, rzadziej wideo, zwykle pochodzą z systemu Google AdSense, ale mogą być również zamieszczane poprzez bezpośrednią współpracę wydawcy z reklamodawcą. W miarę poczytne portale (ruch na poziomie kilkudziesięciu tysięcy odsłon miesięcznie) są w stanie „wyciągnąć” z Google AdSense do kilkuset złotych miesięcznie.

Artykuły sponsorowane

To drugie w kolejności najpopularniejsze źródło dochodów dla wydawców portali internetowych. Artykuły sponsorowane cieszą się dziś ogromnym „wzięciem”, ponieważ świetnie wpisują się w modną strategię content marketingu. Poza tym takie treści potrafią być znacznie skuteczniejsze niż reklama graficzna. Osoby odwiedzające portale chętniej zapoznają się z artykułami sponsorowanymi niż właśnie z banerami. Często są to treści wartościowe, ciekawe, dlatego warto je traktować w kategorii podstawowego źródła dochodów.

Programy partnerskie

Do niedawna kojarzone wyłącznie z blogami czy vlogami, dziś spokojnie mogą być wdrażane również na portalach internetowych. Programy partnerskie są atrakcyjnym źródłem dochodów dla wydawców, ponieważ w zasadzie jest to model bezobsługowy. Wystarczy np. opublikować artykuł z linkiem polecającym, aby czerpać z tego korzyści finansowe przez wiele miesięcy. Oczywiście należy bardzo ostrożnie dobierać sobie partnerów, aby ceną za korzyści finansowe nie była utrata wiarygodności portalu.

Sprzedaż produktów marek

Z tym trzeba bardzo uważać, ponieważ łatwo można przekroczyć granicę, za którą portal przestanie być źródłem wartościowych i ciekawych treści, a stanie się platformą sprzedażową. Akcje związane ze sprzedażą produktów współpracujących marek powinny mieć charakter incydentalny, a przy tym mieć ścisły związek z tematyką portalu i nieść ze sobą jakąś korzyść dla czytelników – na przykład atrakcyjny rabat.

Treści płatne

Na taki ruch mogą sobie pozwolić wydawcy popularnych, cenionych portali internetowych, które mają wierne grono czytelników. Treści płatne (premium) muszą prezentować bardzo wysoki poziom merytoryczny, a przy tym nie powinny stanowić trzonu redakcyjnego portalu – czyli nadal na stronie muszą dominować teksty darmowe.


Autor wpisu:
Grzegorz WiśniewskiSoluma Interactive

Sprawdź nas!

Sprawdź naszych specjalistów w praktycznym działaniu. Zobacz co możemy zrobić dla Twojej firmy - przejrzyj ofertę lub skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.

Darmowa konsultacjaZobacz cennik

Stosujemy pliki cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików (samodzielnie przez ustawienia przeglądarki), to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Zobacz politykę cookies.
Przewiń do góry